انتبهوا..!
انتبهواا..!
انتبهوااا..!
بتعرف إنه من أخطر العقوبات من الله مش المرض ولا الفقر…؟
اخطر عقوبة من الله سبحانه وتعالى للإنسان هي
إنك تذنب ، وبعدها تنام مرتاح وكأن ما صار شيء.
زمان كانوا الصالحين يخافوا من “زوال إحساس الذنب” أكثر من الذنب نفسه..!
لأن تأنيب الضمير أحيانًا يكون علامة إن قلبك لهسا فيه حياة.
الإباحية والسجائر والعلاقات المحرمة والأغاني
وصحبة السوء!
التبرج والبناطيل والمكياج والعطور!
كل هاي حاجات بتتمسك فيها وأنت مفكر إن سعادتك فيهم!
لكن في الحقيقة هما سبب شقاءك وتعبك في الدنيا!
هما سبب ضيق صدرك وخنقتك وزهقك طول الوقت!
بسببهم الدنيا مقفلة في وشك وكل شغله صعبة ومفيش بركة!
مش ماخذ بالك إن الحاجات هاي بتمحق البركة؟
منتظر ربنا ييسر أمورك ويشرح صدرك وأنت متلبس بمعصيته؟
اعتق روحك لوجه الله.
تحرر من المعاصي والذنوب اللي أنت مسلسل نفسك بيها..
"وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ".